social-channel-googleplus surface account images colour extern-link map location store-on star brush paint-rol paint tester conditions delivery payment minus_16px plus_16px close_16px arrow-down_16px arrow-up_16px arrow-right arrow-right_16px selected_16px email external-link social-facebook social-googleplus social-twitter list work business clients painters-icons-v2-source_pdf social-channel-facebook social-channel-instagram social-channel-instagram2 social-channel-instagram3 Pinterest social-channel-twitter social-channel-youtube carrousel_prev carrousel_next download save-colour-off shopping-cart shopping-list store-finder search share save-colour-off2 save-colour-on info-off info-on workspace loader close icon-facebook-mono icon-youtube-mono logo-akzonobel icon-chevron-down-semi-bold

Interieurtrend: gezond wonen

Na maanden en jaren van virussen, remmers, vaccins en immuniteitsboosters is de wetenschap anno 2022 niet langer een ver-van-ons-bed show. Wetenschap, pseudowetenschap en gezondheid dringen bijgevolg ook meer en meer de lifestylewereld binnen.

Atelier-Trend-gezond-wonen-topbanner

Een paar jaar geleden al zette Gwyneth Paltrow de toon met haar label en webshop Goop, waarop ze vitamines, voedingssupplementen en allerhande gadgets verkoopt die zogenaamd goed zijn voor de gezondheid. Hoe controversieel haar producten ook mogen lijken, ze zijn online allemaal viraal gegaan. Ook vandaag zien we duidelijke voorbeelden van hoe de lifestylewereld inhaakt op (pseudo)wetenschappelijke bevindingen en technieken. Denk maar aan Nomige, het Belgische beautylabel dat schoonheidsproducten aanbiedt die afgestemd zijn op je DNA en persoonlijke levensstijl of de enorme aandacht voor sterrenbeelden in de wereld van de juwelen en accessoires. Er bestaan tegenwoordig ook brillen en verlichting die de ogen doen uitrusten van alle schermen en superfoods die bijdragen tot een gezonder leven.

Atelier-Trend-gezond-wonen-2

Atelier-Trend-gezond-wonen-2

Het mag duidelijk zijn: mensen willen een meer intuïtieve benadering van gezondheid, met ‘natuurlijke' en 'gezonde' oplossingen om hun lichaam en geest te verbeteren. Voor ons als kleurexpert is vooral de esthetiek rond dit fenomeen interessant. Het interieurdesign van de komende jaren zal zich laten inspireren door de natuur, en meer specifiek door mystieke symbolen en vrouwelijke, organische vormen. Het resultaat is echter helemaal niet hippie. Alles wordt als het ware door een Instagramfilter gehaald waardoor het een glamoureus kantje krijgt. Kleuren worden verzacht en vormen worden minder expliciet. Zo zullen we afgeronde krukjes niet per se als een paddenstoel herkennen, maar roepen ze onbewust wel die connotatie met de natuur op.

Atelier-Trend-gezond-wonen-3

Atelier-Trend-gezond-wonen-4

De aandacht voor gezondheid en persoonlijk welzijn vertaalt zich naar een kleurenpalet dat overheerst wordt door zachte pasteltinten. Kleuren die het gemoed verzachten en die het heel goed doen op sociale media als Instagram of TikTok. Op al die platformen overheerst een zeemzoete mix van snoepjesachtige pasteltinten. Voor het interieur vertalen deze kleuren zich in een palet dat een pak volwassener is met neutrale tinten, zachtbruin en rustgevend vieux-rose. Vooral de combinatie van lila en terracotta, wordt beschouwd als bijzonder trendgevoelig. Kortom: hiermee scoor je gegarandeerd, zowel in je interieur als in je kleerkast.

Gebruikte kleuren bij deze trend:

Samen beginnen we eraan

  • Maak een afspraak online of per telefoon.
  • Kleur en verfadvies van experts.
  • Exclusief tijd voor jou.